Rodzaje wiat przystankowych

Wiaty na przystankach mają przede wszystkim chronić podróżujących przed złymi warunkami atmosferycznymi, np. deszczem. Obecnie dużą popularnością cieszą się wiaty wykonane ze stali i szkła. Coraz częściej wykonuje się je także z aluminium. Nowoczesne przystanki autobusowe mogą być nawet atrakcją miasta czy miasteczka.

Modele wiat przystankowych

Do głównych modeli wiat przystankowych należą:
– Wiata przystankowa secesyjna – sprawdzi się szczególnie w zabytkowej części miasta, są one bardzo charakterystyczne, posiadają specjalnie zaprojektowane elementy zdobnicze;
– Silesia – powstałe jako rozwinięcie projektu wiat Futura;
– Merkury – są to stalowe wiaty na przystanek, jedne z najpopularniejszych; mogą również występować jako wiaty peronowe, palarnie oraz wiaty rowerowe;
– Orion St – ocynkowana, stalowa wiata, charakteryzują się wielokrotnie sprawdzoną konstrukcją oraz niezbędną funkcjonalnością;
– Orion Al – aluminiowe wiaty z wolnostojącą ławką;
– Vega – wiaty przeznaczone dla ruchliwych pasaży oraz miejsc szczególnie narażonych na wandalizm;
– Beta – są to klasyczne, stalowe wiaty na przystanki;
– Smyk – przeznaczone są na przystanki o małym natężeniu ruchu, mają małe gabaryty.
Wszystkie te wiaty produkowane są przed firmę Budotechnika.

Dodatkowe elementy wiat przystankowych
Na wyposażenie wity przystankowej może się składać wiele elementów. Do najpopularniejszych należą: ławki, kosze na śmieci, ramki na rozkład jazdy, gabloty reklamowe i informacyjne, napisy z nazwą przystanku, znaki przystanku, słupki przystankowe. Natomiast do elementów innowacyjnych należą: instalacja solarna, ładowarka USB, Bezprzewodowy System Bezpieczeństwa SOS, ogrzewanie, klimatyzacja, wielkoformatowe grafiki, monitoring, gabloty multimedialne. Producent przystanków dba, by obiekty były wielofunkcyjne i nowoczesne.

Posadowienie
“Wiaty przystankowe wymagają posadowienia. Część producentów ustawia wiaty bezpośrednio na nawierzchni chodnika, co może okazać się rozwiązaniem niewystarczającym przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych (…). Bezpieczne i zgodne z obowiązującymi normami posadowienie wiat wymaga zastosowania betonowych fundamentów punktowych, stop fundamentowych”. Stabilność wiaty powinna być potwierdzona obliczeniami statycznymi. Konstrukcje, które pozbawione są ścian bocznych zazwyczaj wymagają płyt fundamentowych.

Wiaty przystankowe mają chronić pasażerów przez deszczem, śniegiem, wiatrem. Większość z nich wykonana jest ze stali, szkła i aluminium. Obecnie odchodzi się od budowania wiat z blachy i betonu. Nowoczesna wiata przystankowa może być ozdobą dla miasteczka i wsi.

Więcej znajdziesz na: https://www.tejbrant.pl/pl/produkty/wiaty-przystankowe/