Działanie systemów szlabanowych

Automatyczne szlabany parkingowe są to szeroko stosowane urządzenia do blokowania wjazdów na teren zamknięty lub strzeżony. Widzimy je w zasadzie wszędzie: przy wjazdach na tereny firm, na lotniskach, w pobliżu instytucji publicznych, przy wjazdach na parkingi w centrach handlowych bądź na osiedla strzeżone.

Rodzaje szlabanów

Szlabany parkingowe w strefach strzeżonych można podzielić na podstawowe dwa rodzaje. Zabezpieczenie, kiedy szlabanem kieruje najczęściej pracownik ochrony. Rozwiązanie to stosowane jest na parkingach, na których wjazd i wyjazd występują obok siebie. Przy rozwiązaniach, w których bramy znajdują się na przeciwległych końcach placu, jeden człowiek nie jest w stanie obsłużyć ich jednocześnie. Wjazd za szlaban może być poprzedzony wydrukowaniem przepustki lub biletu, odczytaniem plastikowej karty przez czytnik lub uruchomieniem przycisku przez personel obsługujący parking. Z uwagi na koszt zatrudniania i utrzymania pracowników właściciele wielu parkingów bardzo często decydują się na bezobsługowe systemy, które zastępują człowieka. W przypadku tego typu rozwiązań również funkcjonują bilety lub paragony z kodami kreskowymi oraz karty lub karnety zbliżeniowe, którymi kierowca samodzielnie aktywuje działanie szlabanu. Systemy tego typu uzbrojone są w pętle indukcyjne, co oznacza, że bileterka sama aktywuje się tuż po tym, jak na zamontowanym na niej czujniku zatrzyma się samochód. W konsekwencji szlabany parkingowe otwierają się, a po przejechaniu pojazdu następuje zamknięcie. Pętla indukcyjna zapobiega także wjazdom kilku aut naraz.

Opuszczanie parkingów ze szlabanem i pętlą indukcyjną

Wyjazd z terenu, na którym ustawiony jest szlaban działa odwrotnie analogicznie do wjazdu. Aby opuścić parking pojazd musi najpierw najechać na pętlę indukcyjną zlokalizowaną przed szlabanem. Po najechaniu kierowca po raz kolejny używa biletu lub karty, albo w przypadku obsługiwanych przez ludzi parkingów, kontaktuje się z obsługą w dyżurce. Kiedy pojazd przejedzie barierę drugiej pętli indukcyjnej szlaban zamyka się tuż za nim. W przypadku kiedy kierowca nie ma nieopłaconego biletu bądź przekroczył czas postoju, terminal zlokalizowany przy szlabanie zakomunikuje problem i szlaban pozostanie zamknięty do czasu uregulowania należności.

Więcej informacji znajdziesz na stronie szlabany parkingowe.